همایش ها
اولین سمینار علمی زن وخانواده با رویکرد روانشناسی وجامعه شناسی
زمان: سه‌شنبه 27 آبان 1399
مكان:


اولین سمینار علمی زن وخانواده با رویکرد روانشناسی وجامعه شناسی

اولين سمينار علمى زن و خانواده با رويكرد روان شناسى و جامعه شناسى در سه حوزه (زن و تربيت فرزندان، همسرآزارى در خانواده، جامعه شناسى زن در خانواده) با حضور جمعى از اساتيد، دانشجويان و همكاران مركز در سالن آمفى تئاتر دانشگاه پيام نور مركز مريوان برگزار شد.

در اين سمينار كاظم حسنى رییس دانشگاه پيام نور مركز مريوان و مدير گروه رشته علوم تربيتى اين مركز ضمن اشاره به بحث تربيت در خانواده گفت: خانواده يعنى تعامل و پيوند دو نفر به نام زن و مرد يا پدر و مادر، انسان هايى آگاه، هوشمند و برخوردار از مهارت ها و توانمندى هاى زندگى.

وى در ادامه عنوان كرد: اگر والدين در عرصه هاى مختلف زندگى از آگاهى، معرفت، دانش و مهارت هاى كافى و به روز برخوردار نباشند خانواده نمى تواند پايگاه و ستون محكمى در جامعه ايجاد كند.

حسنى افزود: آرامش و امنيت جامعه در گرو سلامت، خوشبختى و سعادت خانواده است و تربيت درست يعنى عمل آمادگى كودك براى تعامل سازنده با محيط پيرامون وايجاد سازگارى مثبت با اجتماع و فردى مفيد و موثر در جامعه. ايشان در ادامه  سه فاكتور مهم ١- شاد بودن در زندگى ٢- احساس احترام و عزت نفس ٣- احساس مسئوليت و وظيفه شناسى را از خصوصيات خانواده هاى داراى سبك تربيتى موفق برشمردند و گفت: جامعه شاد، سرزنده و آگاه يعنى خانواده شاد، سرزنده و آگاه و اين ميسر نمى شود مگر با مطالعه و يادگيرى والدين در حوزه تربيت كودك.

بهزاد خالدى از اساتيد رشته روان شناسى سخنران ديگر اين سمينار در خصوص بحث همسرآزارى در خانواده با اشاره به آسيب هاى اجتماعى موجود در جامعه همسرآزارى را يكى از مهمترين اين آسيب ها عنوان كرد و گفت: بيشترين آسيب هاى اجتماعى مربوط به پديده همسرآزارى است كه نوعى بيمارى اجتماعى است.

وى افزايش ٢٢ درصدى همسرآزارى در سال ٩٨ نسبت به سال ٩٧ را نگران كننده خواند و گفت: انتخاب ازدواج هاى غلط و عدم شناخت كافى طرف مقابل دليل عمده پديده همسرآزارى مى باشد.

خالدى خاطرنشان كرد: تيپ هاى شخصيتى مستعد همسرآزارى را بايد بشناسيم و راه هاى درمانى آنها را با مراجعه به روانشناسان بدانيم.

حامد شيرى از اساتيد رشته جامعه شناسى ديگر سخنران اين سمينار با اشاره به بحث جامعه شناسى زن در خانواده و مسائل و مشكلات زنان در جامعه ، فرهنگ مردسالارى را يكى از مهمترين مسائل و دغدغه هاى زنان و از مهمترين مسائل اجتماعى امروز دانست و گفت: تفاوت اجتماعى، نابرابرى و تبعيض اجتماعى بين زن و مرد است.

وى خاطرنشان كرد: مطالعات جامعه شناختى و تاريخى نشان داده است نقش هاى اجتماعى مردانه در تمام حوزه ها هميشه بااهميت تر و پررنگ تر از نقش هاى اجتماعى زنانه بوده است و عليرغم تلاشهاى چند صد ساله حتى در كشورهاى توسعه يافته اين فرهنگ همواره وجود دارد.

شيرى مدرنيته را راهكارى مهم براى مقابله با فرهنگ مرد سالارى در مسائل زنان عنوان كرد و گفت: مدرنيته از راه تجهيزات شناختى مثل آموزش و تحصيل آگاهى زنان را بالا مى برد و از راه اشتغال زنان جامعه اى  تقريبامدرن را فراهم كرده است. اما تلاشها بايد رو به دموكراسى و حقوق انسانى و برابر، جهت گيرى و سمت و سو پيدا كند كه نتيجه بخش تر است.

جلسه پرسش و پاسخ اساتيد و دانشجويان از ديگر برنامه هاى اين سمينار بود.


 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر