اخبار
1397/12/12 یکشنبه برگزارى همايش آسيب شناسى فضاهاى مجازى در دانشگاه پيام نور مركز مريوان برگزارى همايش آسيب شناسى فضاهاى مجازى در دانشگاه پيام نور مركز مريوان برگزارى همايش آسيب شناسى فضاهاى مجازى در دانشگاه پيام نور مركز مريوان



برگزارى همايش آسيب شناسى فضاهاى مجازى در دانشگاه پيام نور مركز مريوان


همايش آسيب شناسى فضاهاى مجازى با حضور جمعى از اساتيد، كاركنان و دانشجويان دانشگاه پيام نور مركز مريوان در سالن همايش هاى ماموستا قانع اين مركز برگزار شد.

در اين همايش حامد شيرى از اساتيد رشته علوم اجتماعى ضمن اشاره به كاركردهاى مثبت و منفى اين موضوع از ديدگاه جامعه شناسى گفت: بر اساس آمار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامى بيشتر از ٥٣ درصد افراد در ايران عضو يك شبكه اجتماعى هستند و ميانگين ساعت استفاده از فضاهاى مجازى بين ٥ تا ٩ ساعت است.

وى اظهار داشت: اساسا شبكه هاى اجتماعى براى مديريت زندگى مدرن امروزى امرى ضرورى و اساسى است و به معناى واقعى ركن چهارم دموكراسى مى باشد.

شيرى گفت: از تاثيرگذارترين جنبه هاى مثبت شبكه هاى اجتماعى نقشى است كه در توسعه جامعه مدنى، تقويت سرمايه اجتماعى و دموكراسى در قشرها و فرهنگ هاى مختلف دارد و از جنبه هاى منفى آن مى تواند مولد سرمايه اجتماعى منفى و مخرب هم باشد.

وی افزود: به عنوان مثال باندهاى قاچاق انسان، گروه هاى تروريستى براى گسترش عقايد و باورهاى دينى و جنايت هايى كه مرتكب مى شوند.

اسدالله ويسى از اساتيد رشته روان شناسى ديگر سخنران همايش در تعريف فضاى مجازى گفت: فضاى مجازى مجموعه اى از ارتباطات درونى انسان ها از طريق ابزارهاى مخابراتى و رايانه اى بدون توجه به جغرافياى فيزيكى است.

وى با اشاره به آمار ٥٩ ميليونى كاربر اينترنت و فضاهاى مجازى در ايران گفت: ٧٥ درصد كاربران فضاهاى مجازى در كشور ما ميانگين بين ١٨-٢٩ سال هستند و ايران رتبه ١٦ در استفاده از تلگرام و رتبه هفتم در استفاده از اينستاگرام را در بين كشورهاى دنيا دارد.

ویسی انزوا و گوشه گيرى و دورى گزينى در انسان ها از يكديگر، سطحى كردن روابط افراد خانواده و تعارض ارزشها را از پيامدهاى زيان بار استفاده مداوم از دنياى مجازى عنوان كرد و گفت: با توجه به اينكه فضاى مجازى جزئي از زندگى انسان امروزى است بايد به جاى رويكرد و نگرش حذفى، براى سازگارى با اين وضعيت و شناخت آسيب هاى آن تلاش جدى كنيم.

در ادامه پرسش و پاسخ دانشجويان و اساتيد در اين زمينه انجام شد.

 

 

 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر